Business in tijden van Corona bij Extremis

Business in tijden van Corona bij Extremis

Een absolute streep door de rekening. Je kan de huidige Corona-crisis nauwelijks anders omschrijven. Maar hoe gaan Belgische fabrikanten én verkopers met deze slechte tijding om? En wat voor positiefs halen ze er uit? We vroegen het aan Dirk Wynants, big boss bij Extremis.

Dirk Wynanis: "Ik ben superkalm. Ik kan er toch niks aan doen.’ Zo klinkt het bij Dirk Wijnants  aan de telefoon. ‘We hebben alle maatregelen genomen die we kunnen. Dus is het zaak niet te panikeren en voort te doen. Al mijn medewerkers zijn vorige week naar huis gestuurd. We zijn momenteel een echt familiebedrijf. Het is back to basics: we zitten met de hele familie in het magazijn. Mijn vrouw Hilde werkt mee, onze zoon Thomas met vriendin Ashley en onze twee dochters eveneens. Thomas zat in Silicon Valley, waar hij voor ons een warehouse zou opstarten. Die is sinds vorige week terug. Zijn eerste medewerkster Rita was hier al meer dan een maand in opleiding. Dat gaat dus een zeer intense opleiding worden, want die is niet meer vertrokken.’

Dit is normaal gezien de belangrijkste periode van het jaar? 

‘Absoluut. De onderdelen van onze producten worden elders geproduceerd maar worden hier in Poperinge geassembleerd. In normale omstandigheden ligt hier een gigantische stock klaar om de drukste maanden, april en mei, aan te kunnen. Die stock is er nu ook, goed voor zo’n 3 miljoen euro, en het beste wat we kunnen doen, is zorgen dat er zo weinig mogelijk cash het bedrijf verlaat zodat we een financiële buffer behouden. We hebben de voorbije tijd enorm geïnvesteerd, maar veel klagen daarover heeft geen zin. Het geld is weg.’

Krijgen jullie nog orders binnen?  

‘We blijven toch aanvragen binnenkrijgen, wat boven de verwachtingen ligt. De orderportefeuille was al goed gevuld en we hopen dat we verder kunnen blijven leveren op het moment dat het gevraagd wordt. Met het sluiten van de grenzen wordt het voor de transporteurs natuurlijk ook moeilijk. Het is een cascade van dingen die in elkaar vallen.’

Gaan mensen de komende tijd niet net meer van hun tuin genieten en dus eerder investeren in mooie tuinmeubelen dan in pakweg een reis waarvan ze nog niet eens zeker zijn dat die kan doorgaan?

‘Ha, je wilt wel naïef zijn en denken dat mensen gaan blijven kopen, maar alle winkels zijn momenteel toe en dat is toch onze directe lijn naar de klant. Mensen gaan misschien niet met vakantie en zullen het geld anders besteden. In deze tijden kan het best zijn dat ze nog meer het belang ontdekken van een gezellige thuis. Dat hebben we altijd al gepredikt trouwens. Afhankelijk van hoe lang het nog duurt, zullen we zien of de situatie zich normaliseert of niet. Mijn ervaring is dat eens het seizoen gedaan is, het ook gedaan is. Verschuift het seizoen? Dat zou de eerste keer zijn. Want in juli is het seizoen al gedaan hoor.’

Jullie exporteren het gros van jullie omzet. 

‘82 procent is export. En onze grootste exportmarkt is de VS. We moeten dus kijken wat daar gaat gebeuren. We waren goed bezig, sinds begin dit jaar ging het echt in stijgende lijn, maar dat is nu dus niet langer het geval. Ach, het is te vroeg om het allemaal te weten.’ 

Kunnen jullie de pauze gebruiken voor iets positiefs? Ik denk luidop aan nieuwe designs, nieuwe campagnes, misschien extra werk aan dingen waar je normaal geen tijd voor hebt? 

‘We waren bezig met de transformatie van onze website, maar daar hebben we nu net de pauzeknop ingedrukt. Nu ik magazijnier van dienst ben, levert dat wel inzichten op. Ik ontdek wat niet okay is. Geen juiste logica in hoe producten opgeslagen liggen bijvoorbeeld. Ik was ook niet mee met het ticketsysteem, sinds een paar dagen wel.’

‘Over design zijn we hier constant bezig. De wereld zal allicht niet meer zijn zoals hij was. Maar dingen zullen veranderen zoals ze al gingen veranderen. We gaan gewoon stappen overslaan. Dat geldt ook voor bedrijven. Wie het al lastig had en het de komende jaren dus flink moeilijk zou krijgen, die gaat nu sneuvelen.’

Hoe gezond is Extremis? 

‘We zijn een gezond bedrijf. Als we ons best doen, geraken we erdoor. Maar niet zonder kleerscheuren. Het gaat ferm zeer doen.’

Denk je al na over de periode na Corona? Over opnieuw communiceren met je klant? 

‘Ik heb grote twijfels over de manier van communiceren. Het is te vroeg om bovenop die tsunami van informatie daar nu nog te gaan baggeren, met risico dat het toch niet aankomt. We hebben al onze stofmaskers naar het ziekenhuis gedragen maar we hebben daar niet mee uitgepakt op sociale media. Binnenkort kunnen we misschien de klanten weer informeren over hoe ze hun tuinmeubelen kunnen schoonmaken. Zo van: onderhoud ze goed, je kan er dan langer van genieten. Maar we willen toch niet opportunistisch uit de hoek  komen. Het moet goed voelen om te communiceren.’

Hoe sta je tegenover het al dan niet doorgaan van beurzen als Salone del Mobile? 

‘Ik hoop dat de beurzen niet doorgaan. Ik hoorde dat het de stad Milaan zelf is die de complete annulering  voor dit jaar tegenhoudt. Maar de hele sector gaat een erg moeilijk jaar tegemoet. Een stand op zo’n beurs kost veel geld dat we eigenlijk voor andere dingen nodig hebben nu. En het verschuiven van grote massa’s is echt niet okay. Waar wachten ze op om dit duidelijk te maken?’

 

(VW)