Jos Maertens (woonboulevard Oostende): 'Mijn hoop is gericht op de toekomst en op wat meer gezond verstand vanwege de overheid'

Jos Maertens (woonboulevard Oostende): 'Mijn hoop is gericht op de toekomst en op wat meer gezond verstand vanwege de overheid'

  1. Hoe hebben jullie deze coronacrisis ervaren ? Wat vindt u van de manier waarop de overheid deze crisis heeft aangepakt.

Jos Maertens: 'De start van deze crisis zat volgens mij al volledig fout, paniekvoetbal en een regering die zonder enige visie beslissingen begon te nemen !  Gewoon de geldbeugel openzetten en uitdelen ? Dat kan iedereen als er geen limieten zijn, het “gat” in onze begroting was blijkbaar nog niet groot genoeg.  Men had nochtans tijd om alles rustig te bekijken en de doelgroep te bepalen die echt behoefte had à financiële hulp.  Mijn hoop is nu vooral gericht op enige stabiliteit voor de toekomst, geen nieuwe sluiting maar gezond verstand.  Besmettingen in onze grote oppervlaktes kunnen perfect ingedijkt worden en gelijk hoe ben ik voor een systeem om de economie draaiende te houden.  Laat ons vooral duimen dat er volop kan getest worden zodat veel mensen wel degelijk à het werk blijven.'

  1. Er zijn kostbare maanden verloren gegaan aan omzet. Denken jullie dat dit nog gedeeltelijk in te halen valt ?

JM: 'Ik geloof niet in een inhaalbeweging.  In de eerste dagen verwachten wij vooral mensen die al voor de crisis met hun aankoop bezig waren.  Wellicht zal dit even voor wat betere verkoop zorgen maar daarna verwacht ik een terugval.  Nog te veel mensen blijven thuis en hebben schrik voor wat komen gaat.' 

'De economische gevolgen zijn nu nog niet duidelijk, de effectieve crisis moet nog starten.  Bovendien maak ik mij behoorlijk zorgen over de eerste reacties van de ketens maar ook fabrikanten.  Nu met zijn allen zoveel mogelijk korting geven ?  Hebben we niet genoeg marge verloren ?
Ik vrees dat we een lange solden periode gaan krijgen…geen meer omzet maar een spreiding over de ganse zomer.  Misschien een ideaal moment om de solden in de meubelbranche te herzien ?'

  1. Zijn jullie gewoon dicht gegaan, of zijn jullie achter de schermen bezig gebleven met een deel van de medewerkers (bijv. inrichting van de winkel, opzetten Webshop, opruimen magazijn) ?

JM: 'Onze sales afdeling was volledig dicht, daar liet onze regering spijtig genoeg geen ruimte voor alternatieven.  We zijn echter steeds bereikbaar gebleven en hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze nieuwe slaap- en studioafdeling af te werken.  Het is ons echter niet volledig gelukt daar we veel onderdelen niet konden verkrijgen.  In de eerstkomende weken verwachten we de oplevering en dan is het uitkijken naar een goed openingsevent !  Wachten op een verdere versoepeling vanwege de veiligheidsraad want op deze wijze kan je maar weinig organiseren, de “beleving” krijgt hier dan toch een andere betekenis.'

  1. Hoe is de heropening voor jullie gestart ? JM: 'Er was geen volkstoeloop maar al bij al toch tevreden met het bezoek en de verkoop op deze eerste dag.
  2. Welke maatregelen hebben jullie genomen om 'veilig' te kunnen opengaan ?

JM: 'De toonzaal staat klaar, we hebben alles in huis om een veilig bezoek te garanderen.  Noch onze salesmensen noch de klanten zijn bij ons verplicht om een mondmasker te dragen. Gezien onze grote oppervlakte kunnen we makkelijk afstand houden.  Tijdens een verkoopgesprek wordt die “social distance” echter wel een uitdaging en hierdoor zijn onze eigen mensen dan toch vragende partij voor een mondmasker.'

'Toch hebben we met zijn allen veel vragen bij de beperkingen die onze regering heeft opgelegd !?   Een koppel dat niet samen meubels mag komen kiezen en dit alles in een max. bezoek van een half uur ?  Bij de opening van de tuincenters zag je bijna uitsluitend koppels rondlopen en een half uurtje bleek ook al niet voldoende.  Als de klant dus in een half uur nog geen bloemetje kan kiezen hoe moeten ze dan een salon of volledige uitzet aankopen ?' www.woonboulevardoostende.be

 PL