Welke maatregelen zijn – naast diegene die reeds genomen zijn – nodig om uw sector na de lockdown opnieuw te lanceren?

Welke maatregelen zijn – naast diegene die reeds genomen zijn – nodig om uw sector na de lockdown opnieuw te lanceren?

Navem deed een enquête onder haar leden naar de maatregelen van de regeringt ivm de coronacrisis. Hierna een overzicht van de antwoorden van u en uw collega's

-          We passen nu het regime van “tijdelijke werkloosheid overmacht” toe. Op het ogenblik dat de winkels terug open mogen gaan, vervalt de “overmacht”. Maar dan kunnen we nog niet leveren vanwege geen aanleveringen en afwezige omzet in maart. Dan zouden we moeten overgaan naar “tijdelijke werkloosheid economische redenen”. Een automatische overgang, of tenminste een soepele overgang, zou ons, en onze medewerkers, bijzonder kunnen helpen, zonder dat het de overheid veel kost;

-          Uitstel of kwijtschelding maand huur zoals nu in horecasector links en rechts naar voor komt, zou helpen. Huur is zeker voor onze sector met veel A locaties een grote vaste kost.

-          Zeer belangrijk: kwijtschelding van huur. Wij zitten met huurkosten van grote panden, meestal bij verhuurders die het zeer tot extreem breed hebben. De huur is een enorm zware kost voor ons.

-          Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht onder dezelfde makkelijke administratieve regels tot meerdere maanden na de lockdown om problemen ook dan op te vangen.

-          Upgrade van kaskrediet door de banken. Uitstel van afbetalingsplannen. Geen notariskosten indien we ze nodig hebben.

-          Ernstige steunmaatregen. Later belastingen betalen is een goede maatregel. 4000 EUR steun is eigenlijk met de ondernemers lachen. Je hebt een globaal plan nodig om de ondernemers te ondersteunen.

-          Herstel van het consumentenvertrouwen. Gaat de consument wel terug aankopen na lockdown? En specifiek voor meubelhandel: gaat hij wel grotere aankopen willen en kunnen doen?

-          Houding van overheid t.o.v. internetverkoop. Momenteel is de enige manier om non-food aan te kopen online. Bijna niemand in de meubeldistributie heeft een webshop. Als door Corona de multinationals nog meer marktaandeel nemen en daarop geen belasting in België betalen, is dit negatief voor zowel de Belgische fabrikanten als distributie, maar ook voor de staat die minder belasting in België kan heffen.

Dus moet overheid zien dat buitenlandse multinationals ook belasting aan België betalen.

Nu meer mensen online gaan ontdekken en toepassen, gaat dit ook na de Corona crisis nog meer realiteit en het nieuwe normaal worden. Dit betekent dus minder geld voor Belgische (offline) of Belgische online (want minder bekend, en minder reclame budget) handelaars. En zo zullen er minder Belgische belastinginkomsten zijn…

-          Een soepele regeling voor tijdelijke werkloosheid zal minimaal voor de rest van het jaar moeten gelden: van zodra alles heropgestart wordt zal het enige tijd duren eer de fabrikanten terug aan een normaal tempo alles tot bij de winkels uitgeleverd krijgen.  Bijgevolg zullen zeker chauffeurs en meubelmonteerders nog even werkloos blijven (de huidige stocks in de magazijnen in de winkel zijn meestal maar goed voor een paar weken werk).

-          Doordat er gedurende weken geen verkoop zal zijn geweest zal er over een tweetal maanden ook veel minder werk zijn voor zowel bedienden (nauwelijks orderverwerking of facturatie) als de arbeiders (chauffeurs en meubelmonteerders).  Ik betwijfel zeer sterk dat de consumenten na de 'lockdown' onmiddellijk in grote getale naar de meubelwinkels gaan komen. De meeste consumenten gaan op dat moment wel andere zorgen hebben dan een nieuw bed of salon.

-          Net als voor de reis- en evenementensector moet er een regeling komen dat de consument zijn bestelling niet kan annuleren wegens financiële problemen veroorzaakt door de Corona-crisis of wegens de ultra lange levertermijnen van sommige producten.  Indien er wel massale annulaties komen dan zou de sector pas echt in de problemen komen. Indien men die annulaties echter voorkomt dan kan de sector vanaf het najaar wellicht terug min of meer normaal worden.

-          De beleidsmakers in ons land moeten eindelijk eens gaan beseffen dat men de kleine KMO's met een hele hoop administratie opzadelt (wellicht meestal aangestuurd door Europa) die misschien nuttig is voor grote bedrijven maar totaal onzinnig in kleine KMO's.  Ik denk bijvoorbeeld aan de administratie rond 'verpakkingen' en 'veiligheid & hygiëne op het werk' die enkel een bureaucratische functie hebben en verder niets bijdragen.  Het lijkt me nu het moment om dit voor de kleine KMO's af te schaffen zodat de vrijgekomen tijd volledig kan benut worden om de kerntaak van de bedrijven zo optimaal mogelijk uit te voeren.

-          Leveringen uit Oost-Europa moeten terug op gang komen.

-          Aandacht besteden om ervoor te zorgen dat de consument bij Belgische KMO’s koopt. Er bestaat een groot risico dat klanten nu de grote internationale websites beginnen te kennen.  Om ze dan terug naar de lokale winkelier te krijgen, wordt een zeer moeilijke zaak.

-          We moeten er van uitgaan dat na normalisatie, dus opening winkels, de prio niet bij onze producten gaat liggen. Dus dat maatregelen die er van uitgaan dat het om een overbrugging tot heropening gaat, niet voldoende zullen zijn. Mensen gaan schrik hebben om niet noodzakelijke goederen te gaan inkopen nadat het terug mag. We moeten zoeken hoe we daarmee omgaan en hoe we dit kunnen stimuleren.

-          De ERMG Group, opgericht door de federale regering, mag een open brief schrijven naar alle parlementsleden: dat de burgers van dit land vragen naar een volwaardige regering die ons belastinggeld zo spaarzaam en efficiënt mogelijk uitgeeft.

Al het geld dat ze nu bij de ECB zullen lenen om de economie te re-lanceren, uiteindelijk zijn het de privé-personen en privé-bedrijven die binnen vijf à tien jaar de rekening zullen betalen.

-          Zorgen dat de mensen terug buitenkomen, vertrouwen hebben (gezondheidsmatig en financieel) en dat ze besteden en liefst in België . We worden bv. ook nog steeds geconfronteerd met de cashproblematiek. Ik ben pro zo weinig mogelijk cash, maar als klanten hier gelimiteerd worden op 3000€ en in Nederland kunnen ze daar vrij grotere bedragen betalen is dat een probleem. Wij verliezen er zo nog steeds heel dikwijls klanten.

-          Misschien weer wat ad orde na een tijdje te zijn weggeweest , een algemene (promotionele) sensibiliseringscampagne om de interieur- en meubelsector  (het thuisgevoel) meer in the picture te plaatsen.