Dirk Berteloot: 'Overstock Garden verviervoudigt online-business'

Dirk Berteloot: 'Overstock Garden verviervoudigt online-business'

Overstock Garden (22 showrooms) en Overstock Home (14 showrooms) zijn winkelformules voor tuin- en outdoormeubelen enerzijds en voor binnenmeubelen anderzijds. Overstock was vrij vroeg in de coronacrisis al op tv met korte spotjes, net voor het journaal. Ook op social media was Overstock niet weg te branden. We vroegen aan Dirk Berteloot hoe dit voor zijn bedrijf heeft gewerkt.

Dirk Berteloot: 'we stonden met Overstock Garden al redelijk ver op het vlak van online-business. Toen de winkels dicht gingen, konden we plots ook geen fysieke folders bedelen, omdat de distributeurs niet uit-reden. Met 22 winkels is het evident dat je op folders inzet. Daarin attenteren we de klant ook op ons online-assortiment. Streep door de rekening dus'

Mh: Twee weken na de winkelsluiting kwam Overstock in prime-time op tv met korte spotjes net voor het journaal. Waren die voorzien ?

Dirk Berteloot: De multi-channelstrategie zat al in ons business-model, alleen gingen we ervan uit dat alles normaal zou verlopen. We hebben de online verkoop -sneller dan voorzien- heel hard ondersteund met reclame op tv en digitale marketing (Instagram, FB en Google). Vorig jaar investeerden we in één centrale opslagplaats in België, met een basisgamma stockartikelen voor de online-business. We waren eigenlijk al ee beetje klaar voor een coronacrisis, zelfs al zagen we we die niet aankomen.'

Mh: U gaat ons toch niet vertellen dat u die twee maanden met online heeft kunnen goedmaken ?

Jaar-op-jaar is de onlinehandel bij de Overstock Garden-winkels verviervoudigd in de eerste jaarhelft. Dit is niet voldoende om de twee maanden winkelsluiting goed te maken, maar wel zeer bemoedigend. De inhaalbeweging is bij Overstock Garden nog aan de gang. Het verlies helemaal wegwerken, zal moeilijk zijn, maar bij een tweede lockdown zullen we beter gewapend zijn'

Mh: Wat verkopen jullie bij Overstock Garden in de wintermaanden ?

Dirk Berteloot: 'De Garden winkels draaien het ganse jaar op tuinmeubelen en terrasmeubilair, de grens tussen indoor en outdoor vervaagt steeds meer, zodat er gans het jaar door wel volk over de vloer komt. Niet alleen in veranda's en pergola's worden tuinmeubelen gezet, mensen kopen ook een tuinmeubeltafel voor in de living. Laten we zeggen dat het laatste kwartaal dient om de winkel te prepareren voor het voorjaar.'

Nieuw winkelconcept bij Overstock-Home

Mh: Overmorgen lanceert Overstock-Home een nieuw showroomconcept in Schoten. Wat houdt dit precies in ?

Dirk Berteloot: 'Centraal in het concept staan 18 sfeermodules die in U-vorm zijn opgesteld langs de buitenzijde van de showroom en overeenkomen met vier stijlen: basic beige, lightbox (met of zonder print), zwart/functioneel en PU & Mortex. Het concept werd al uigetest op de consument en blijkt aardig aan te slaan. Na de lancering ervan in Schoten zal de nieuwe Overstock Home nog verder worden ge-finetuned en worden uitgerold in de 14 Home vestigingen.' PL