Dossier Home Office

Dossier Home Office

Koffieklets met de kat

Wordt thuiswerken een deel van het Nieuwe Normaal? Allicht voor sommige beroepen en voor één of maximaal twee dagen per week. Vergaderingen zullen meer online gebeuren. En wie werkt, zal daar ook thuis een plekje voor moeten vinden. Leve het Home Office.

Door Veerle Windels

In sommige beroepen is het al jaren schering en inslag, maar voor de meesten onder ons is thuiswerken iets nieuws. Het vraagt een pak veranderingen, zowel in je hoofd als fysiek. Want hoe je het draait of keert: gewerkt zal er worden, en niet echt vanuit je luie zetel. 

Thuiswerken is allicht van het beste wat corona ons gegeven heeft. Maar hoe gaan we daarmee om? Met andere woorden: hoe maken we van een stukje thuis onze persoonlijke werkplek? Wordt het een deel van je leefruimte, trek je je  terug in wat vroeger de strijkkamer was, of opteer je voor een plekje onder de trap? Mogelijkheden genoeg, zeker als je ziet hoe talloze fabrikanten op de Home Office trend inspelen. Neem nu Drisag. De Belgische producent van kantoormeubelen lanceerde vier verschillende pakketten waarmee je meteen aan de slag kan om een stukje van je huis in no time om te turnen tot een aangename werkplek. Altijd is er sprake van een tafel en een goeie zitplek (een stoel of een poef of een hoge taboeret), soms is er ook een afscheiding mee gemoeid. De vier versies omhelzen een thuiswerkplek die ergonomisch, urban modern, akoestisch industrieel is of een scandi wood uitstraling heeft. Met telkens aandacht voor privacy, voor goed zitten, voor comfort, voor opruimmogelijkheden e.d. Net wat we ook thuis nodig hebben. Een ander voorbeeld is het kantoortuinhuis dat Karel Vervaet van Systimber in De Pinte op de markt bracht: veel Belgen hebben de laatste maanden werk gemaakt van een opfrissing van de tuin, maar waarom geen kantoorhuis installeren in plaats van een poolhouse? De redenering is logisch: je werkt in alle privacy, bent toch dichtbij huis én hebt zicht op de natuur. Veel vliegen in één klap.

Sowieso is de kantooromgeving de voorbije jaren enorm veranderd. Dat heeft veel te maken met de creatieve industrie waar werken niet altijd gelijk staat aan uren aan één stuk op de bureaustoel zitten. Geen mens die daar overigens beter van wordt. In tal van bedrijven wordt intussen samen geluncht aan een lange tafel, zelfs mét de leidinggevenden, en tussen twee meetings door kan er al eens een spelletje tafeltennis gespeeld worden. Creatieve vergaderhoeken leiden tot beter brainstormmomenten, dat weten ze al jaren in de Scandinavische landen, maar ook bij Google, Dropbox, en andere keyspelers in de tech-business, die dat nieuwe werken zeker gestimuleerd hebben. Ook in talloze co-workingspaces die de voorbije jaren zelfs bij ons geopend zijn, is de trend: doe er alles aan om niet te vervallen in een saaie kantooromgeving, maar kies voor plekken die cosy aandoen. Google gerust eens Fosbury & Sons of Apla House en je zal merken: hier werken voelt niet aan als werken. Bij Dropbox in San Francisco kan je vergaderen in de roze bibliotheek. Er is een Deep Focus room en zelfs een Music Room om je even in af te reageren. Klassieke bureaus zijn er uiteraard ook, maar iedereen mag wel eens een rondje gaan lopen. Dat inspireert.

Veel is al geschreven over Biophilic Design als de manier om het welzijn van mensen op de werkvloer te verbeteren en zelfs te stimuleren. Het gaat hier om vormgeving die de natuur en de menselijke biologie als uitgangspunt neemt. Zintuigelijke ervaringen zorgen ervoor dat we minder tobben en dus uiteindelijk minder stress hebben. Zet dus gerust een mooie plant op dat bureau. Of begin een heuse wintertuin achter glas. Of installeer doodleuk een oerwoud op de vloer in een glazen kas, zoals bij Joolz in Amsterdam, waar medewerkers tussen de tropische planten mogen vergaderen. Het feit dat die werkplek aangenaam is, heeft veel te maken met het idee dat de omgeving niet direct aan werken doet denken. 

Maar terug naar de thuiswerkplek. Allicht heeft het gebruik ervan enkel voordelen. Vooreerst win je als werkgever op die manier de war on talent. Je spreekt gegarandeerd een groter aantal sollicitanten aan door hen een dag in de week dat home office aan te bieden. Allicht zijn thuiswerkers productiever dan op kantoor – enig idee hoeveel minuten per dag er gekletst wordt tijdens de koffiebreak zonder echt resultaat voor de bedrijfscijfers? Thuiswerken zet het fileprobleem een hak en vermindert tijdverlies. Om nog maar te zwijgen van ziekteverlet. Met een verkoudheid thuiswerken kan in corona-tijden allicht op veel begrip rekenen. 


Uit onderzoek van Securex blijkt dat

  • 86 procent van de home office workers meer uren werkt van thuis uit dan op kantoor

  • 92 procent verzet thuis evenveel werk of zelfs meer

  • 3 procent presteert thuis minder dan op kantoor

  • 39 procent verzet thuis evenveel werk in minder tijd

  • 62 procent werkt tijdens een verkoudheid of lichte fysieke ongemakken door