Muller Van Severen in de Villa Cavrois

Muller Van Severen in de Villa Cavrois

Een baken van moderniteit. Zo zou je de Villa Cavrois kunnen noemen. Dit ontwerp uit 1929 kwam er nadat Paul en Lucie Cavrois, textielindustriëlen uit Roubaix, een project voor familiewoning toevertrouwden aan Robert Mallet-Stevens. Deze Belgische architect genoot toen al grote erkenning in Parijs, als epigoon van de modernistische beweging.

De Villa Cavrois zal zijn manifest worden. Een totaalproject waarbij de eigenaars niet alleen een woonst bestellen, maar evengoed het interieur en de meubelen. De architect denkt holistisch: elk element, van deurklink tot uurwerk, komt van zijn hand. Bovendien: in de villa zitten alle technische snufjes die hun tijd ver vooruit zijn. De structuur in gewapend beton, grote vensters, indirecte verlichting, ventilatie, telefoon, centrale verwarming, een lift en zelfs een immense badkamer, met douchecabine, ongezien voor een woonst uit die tijd. 

Mallet-Stevens zegt hierover: ‘Echte luxe is leven in een zonovergoten kader, in een plek waar licht regeert, waar het lekker warm is en waar niks overbodigs in de weg staat.’ 

Kan het verbazen dat het creatieve duo Muller Van Severen in een architecturaal hoogstandje als de Villa Cavrois wilde exposeren? Fien Muller startte als fotografe en Hannes Van Severen was beeldhouwer. Ze leerden elkaar kennen in 2011 in Antwerpen en vormen sindsdien een geïnspireerd duo, waarbij kunst, architectuur, design en vooral nobele materialen centraal staan. Wat ze tonen in dit meesterwerk van Mallet-Stevens getuigt van hun uitzonderlijke talent: de expo laat enkele inmiddels iconische stukken uit hun loopbaan zien. Ontwerpen die overigens perfect passen in de verschillende ruimtes van de villa. Niks nieuws werd gecreëerd voor deze expo, behalve een asymmetrische zitbank die in het salon van de villa tentoon gesteld werd: de Sofa Cavrois.

Muller Van Severen dacht na over de diverse ruimtes en het bestaand meubilair van de villa maar ook de geschiedenis van de plek bracht hen tot reflectie. Het was niet eens nodig om bepaalde bestaande elementen uit de villa weg te halen. De osmose met het werk van dit duo was totaal. Deze in situ dialoog oogt dan ook meer dan geslaagd.